Search This Blog

Tuesday, January 31, 2017

Zeolite

ZEOLITE


Hujan yang berterusan sekarang ini dan juga penggunaan baja kimia yang kerap selalunya akan menjadikan tanah (media) tanaman kita menjadi terlalu berasid, masam dan membantutkan tumbesaran pokok.  Oleh itu penggunaan kapur pertanian untuk meneutralkan kembali tanah adalah sangat penting. Saya secara peribadi menggunakan zeolite. Zeolite berfungsi untuk meneutralkan pH tanah yang berasid.  pH tanah yang sesuai untuk pokok tiin adalah bacaan antara 5.5 - 7.

Zeolite adalah mineral semula jadi dengan struktur atom yang sangat poros. Cas negatif yang terdapat padanya membolehkan ia menarik dan mengekalkan sebatian larut air seperti ammonium, potassium, magnesium dan kalsium.  Ianya bertindak sebagai :

1.  Agen melembabkan tanah dan mengagihkan kelembapan di dalam tanah.

2.  Meningkatkan keberkesanan baja dengan memegang nutrien dan membebasakannya apabila diperlukan oleh tumbuhan. 

3.  Mengelakkan dari berlakunya pembaziran nutrien akibat daripada penyiraman tumbuhan.

4.  Memegang ammonia (nitrogen) berlebihan, mencegah akar terbakar dan mengekalkan nitrogen untuk kegunaan masa hadapan tumbuhan.

5.  Menghalang kalium daripada hilang di dalam tanah. Ini dapat meningkatkan pengambilan kalium oleh tumbuhan ketika pembungaan atau pembuahan.

6.  Meningkatkan pengekalan unsur surih di dalam tanah seperti P, Cu, Mn, Ca, Mg dan Zn.


Saya mencadangkan penggunaan zeolite ini sebulan sekali agar tanah akan sentiasa berada dalam keadaan normal dan cukup zat untuk membekalkan nutrien kepada pokok tiin kita,

No comments:

Post a Comment