Search This Blog

Tuesday, December 27, 2016

POKEMON POKOK TIIN

POKEMON POKOK TIIN  

Pokemon pokok tiin saya
Ada banyak jenis serangga yang datang dan pergi dari pokok tiin saya.  Dalam banyak-banyak serangga tersebut, yang paling menarik sekali ialah sejenis planthopper yang sangat kecil tapi kiut yang saya gelar sebagai pokemon pokok tiin.  Ia tidak banyak bergerak dan saya menganggap dia bukan ancaman kepada pokok tiin saya.  

Closer look at my Pokemon look alike Planthopper
How tiny they are compare to my mata ketam hehe
Semoga kedatangan serangga-serangga kecil ini membawa rahmat kepada pokok-pokok tiin saya.  Walaupun dari pembacaan mendapati planthopper ini sejenis serangga yang memakan tumbuhan tetapi bagi saya apalah salahnya membiarkan dia memakan sedikit dari apa yang Allah Ta'ala telah kurniakan kepada kita yang tidak terhingga banyaknya. Amin Ya Rabbal A'lamin..


Monday, December 26, 2016

TEH DAUN TIIN

TEH DAUN TIIN 

Homemade Teh Daun Tiin. Jom minum teh daun tiin yang sangat banyak khasiatnya.  Bukan setakatnya buahnya sahaja yang penuh barokah, malah daunnya juga dipercayai mempunyai seribu satu rahsia malah ada otai-otai pokok tiin yang menyatakan bahawa daun tiin mempunyai lebih banyak khasiat berbanding dengan buahnya!  Bagaimana cara membuatnya? kepada anda yang menanam pokok keliling rumah, jom kita cuba cara simple ini untuk menyediakan teh tersebut.  

Kaedah ini dibuat bukan untuk produksi besar-besaran atau untuk tujuan komersil: 
  1. Jangan terlalu rigid dalam menentukan verieti apa yang mempunyai daun sesuai untuk dijadikan teh.  Asalkan ianya pokok tiin, tanpa mengira verieti apa, maka ianya tetap teh daun tiin yang boleh diminum dan dihidangkan kepada tetamu yang datang kerumah.
  2. Ada sifu pokok tiin menyatakan verieti Red Libya dan Beat Ramon menghasilkan daun yang mempunyai aroma yang 'wangi' dan boleh dijadikan daun teh untuk tujuan komersil.  
  3. Kaedah memilih daun terpulang pada anda.  Ada yang prefer daun no 5 dari pucuk.  Ada yang memilih daun yang tidak berkarat.  Saya sendiri prefer memetik pucuk daun baru yang sedang mekar.
  4. Terpulang kepada anda samada untuk membuang tangkai daun atau tidak (untuk kaedah mengeringkan daun tiin).  Jika anda memilih untuk membuat teh daun tiin yang dipetik fresh dari pokok, anda dinasihatkan supaya membuang tangkai dan urat daun kerana dikhuatiri getah daun tiin boleh memberi kesan atau mendatangkan bahaya kepada anda.
Verieti BlackJack.  Saya prefer daun muda yang baru tumbuh dan sedang mekar.

Setelah pemilihan daun dibuat, proses seterusnya ialah:
  • Daun mestilah dibasuh dan direndam seketika dalam air biasa untuk membuang kotoran atau bahan kimia yang ada.  [Psssst : Jika anda membeli teh daun tiin di pasaran, jangan segan untuk bertanya jenis racun serangga yang digunakan untuk semburan ke daun samada racun organik (yang lebih selamat digunakan) berbanding dengan racun kimia (yang mempunyai kesan jangka panjang kepada diri)].
  • Dikeringkan dibawah terik sinar matahari.  Terpulang pada anda untuk membiarkannya daun tiin anda kering sehingga 60%-90%. 
  • Boleh juga daun tiin ini dikeringkan di dalam oven supaya mendapat result yang cepat.
Dikeringkan dibawah sinar matahari sehingga 60%
  • Setelah anda berpuas hati bahawa daun tiin anda telah kering, anda bolehlah membuat keputusan samada untuk terus menikmati teh daun tiin tersebut dengan mengambil sehelai daun tiin dan direndam di dalam air panas selama 10-15 minit.
Sehelai daun tiin yang dikeringkan dibawah sinar terik matahari dijadikan teh.  Rasanya tidaklah pahit sangat.
  • Anda juga boleh menghiris atau menghancurkan menggunakan tangan daun tiin yang telah kering tadi untuk mendapatkan khasiat yang lebih banyak lagi.  
Teh daun tiin yang dihancurkan untuk mendapatkan khasiat yang lebih banyak.
  • Simpan daun tiin yang telah dikeringkan itu kedalam bekas kedap udara.
  • Cara penyediaan teh adalah ringkas dan mudah.  Ambil daun tiin yang telah dikeringkan tersebut dan rendam dalam air panas selama 10-15 minit dan selamat menikmati teh dari daun yang disebutkan namanya di dalam al Quran ini.
Saya sendiri telah meminum teh daun tiin ini secara konsisten selama hampir empat bulan.  Saya minum teh daun tiin sebelum tidur dan insyaAllah dengan izin dari yang maha Pencipta, penyakit darah rendah saya telah pulih.  Diabetis saya telah kembali stabil.  Berat badan saya terkawal.  Ketahanan ketika melakukan hubungan itu anda kena cuba sendiri hehehe..  Sememangnya pokok tiin ini adalah salah satu nikmat yang tidak terhingga yang Allah SWT kurniakan kepada kita.

Saturday, December 24, 2016

Pokok Tiin Tidur

Pokok Tiin Tidur 

Tak sangka pula pokok tiin pun ada yang tidur. Dia hibernate dalam satu tempoh waktu yang tak tentu. Ingatkan beruang je yang hibernate.  Kenapa pokok tiin tidur dalam satu jangka tertentu? Sesetengah sifu-sifu berpendapat bahawa pokok tiin tidur disebabkan oleh tempat asal (native) mereka sekarang sedang mengalami musim sejuk (winter).  

Oleh itu dalam proses menyesuaikan diri dengan iklim di negara kita, kadang kala mereka 'terlupa' yang mereka sekarang berada di kawasan tropika dan bukannya kawasan yang mengalami empat musim.   

Mula tanam dari keratan pada bulan 8. dipindah ke pasu pada bulan 9. dan ianya kekal sebegini selama 3 bulan!
Dari pengalaman saya, hanya dua anak pokok tiin saya yang mengalami fenomena tidur ini.  Ada yang tidur 4 bulan dan baru jaga.  Bila terjaga aje terus membesar dengan ganasnya hehe..
Verieti Jumbo yang tidur selama 3 bulan akhirnya bangun pada awal Disember dan naaaah terus membesar ke tahap boleh pindah pasu.
Satu lagi pokok tiin masih tidur dengan lenanya dah hampir dua bulan.  Ini verieti IBG.  Saya tanam terus ke tanah.  Macam ini lah pokok tiin saya ini pada dua bulan lepas sehingga sekarang.  Tiada tunas baru dan tiada pucuk baru.
Berhujan berpanas daun pun dah naik karat dah kat 2 bulan..
Nasihat saya kepada pendatang baru dalam penanaman pokok tiin di halaman rumah, jangan lah panik dan jangan risau dengan situasi ini.  Ianya adalah satu fenomena biasa dan sering terjadi.  Tidak semua pokok tiin saya tidur bila datang bulan September hingga penghujung Februari.  Setakat ni hanya dua pokok sahaja.

Disamping itu anda juga boleh mengambil langkah-langkah berikut untuk memastikan bahawa pokok tiin anda benar-benar tidur dan bukan disebabkan oleh serangan penyakit.
  1. Check PH media.  PH tanah yang sesuai untuk pokok tiin bacaannya ialah diantara 5.5-7.  Jika PH tanah anda terlalu berasid atau terlalu beralkali, sila dapatkan pelbagai produk pertanian untuk menstabilkan semula PH tanah.  Saya secara peribadi menggunakan 'zeolite'.
  2. Tengok akar.  kesihatan akar pokok tiin adalah sangat penting dan tugas anda adalah untuk memastikan akar tumbuh dengan sihat dan tanpa batas.  Kadangkala tindakan yang sangat simple seperti tukar ke pasu yang lebih besar dapat memberi ruang kepada akar untuk memanjang dan membesar.  
  3. Serangga.  Terdapat banyak serangga yang amat suka kepada pokok tiin.  Ada yang baik malah menjaga pokok anda dan ada yang membawa penyakit.  Pastikan anda meracun pokok tiin anda secara berkala.  Ada serangga yang mengorek batang pokok tiin untuk membiak anak dan ada serangga yang bertelur pada akar pokok tiin dan ianya boleh membantut pertumbuhan pokok tiin anda jika atau pokok tiin anda tidak dapat diselalamatkan jika tidak dicegah.
  4. Baja.  membaja pokok tiin adalah wajib dilakukan secara konsisten untuk tumbesaran pokok yang stabil dan matang. 
Setelah semua langkah diatas telah diambil, tetapi pokok tiin anda masih tidak membesar dengan tiada tunas atau pucuk baru tumbuh, memang sah lah bahawa pokok tiin anda sedang tidur.  Jangan panik dan biarkan dia tidur sepuas-puasnya.  
Jika anda tidak sabar menunggu pokok anda bangun dari tidur, anda bolehlah menggerakkan pokok tiin anda dengan kaedah menoreh sedikit (melukakan) pada bahagian atas ruas.  Saya lebih prefer membiarkan pokok tiin saya tidur dan melukakannya. Anda pula bagaimana?

Saturday, December 17, 2016

Mata Ketam

Mata Ketam 
Satu istilah yang hanya ada pada penanaman pokok tiin dimana ianya merujuk kepada PUTIK BUAH yang tumbuh dicelah antara ruas dengan tangkai daun tiin.  Setelah sekian lama menanam anak pokok tiin, inilah saat-saat yang sangat dinantikan oleh semua penanam pokok tiin. Ini merupakan saat yang menggembirakan mereka kerana ianya sebagai tanda yang pokok tiin mereka akan memberikan hasil atau sekurang-kurangnya tidak lama lagi mereka akan dapat menikmati buah tiin yang segar (fresh) hasil dari titik peluh sendiri.
Untuk pengetahuan tuan / puan sekelian bahawa menjadi satu standart bahawa mata ketam akan tumbuh pada setiap ruas (node) yang ada pada batang pokok tiin.  Ini piawaian biasa pada pokok tiin dan inilah yang dikehendaki dan dihajati oleh semua penanam pokok tiin. Dan menjadi kebiasaannya bahawa mata ketam ini selalunya akan bertunas pada ruas / batang baharu tumbuh.  Sekali sekala sahaja bergantung kepada veriati dan angkubah lain bahawa mata ketam akan tumbuh pada batang lama dan ianya digelar sebagai breba.

Dari pemerhatian saya juga, saya berpendapat bahawa semakin matang / panjang usia sesuatu pokok tiin, pokok tersebut akan menghasilkan buah yang semakin berkualiti dan berkuantiti.  Kematangan tersebut terhasil dari penyesuaian pokok terhadap budaya setempat.  Malah proses 'mutation' pokok tiin akan terus berlaku selaras dengan tumbesaran pokok tersebut dimana kita akan dapati terdapat kes bentuk buah yang dihasilkan oleh pokok yang sama adalah agak berlainan dari yang sebelumnya.  Moral of the story, mesti ada sepokok dua yang kita akan biarkan tanpa prunning dan kita biarkan dia membesar tanpa had.. dan lihat sendiri bagaimana rasanya, bentuk malah warna dlm buah juga adakalanya bertukar dan tidak sama dengan kebiasaannya.

Friday, December 16, 2016

SOP PENJAGAAN POKOK TIIN UNTUK NEWBIE

SOP PENJAGAAN POKOK TIIN UNTUK NEWBIE.

Selama tujuh bulan saya memerhati perkembangan dan pembesaran pokok tiin saya iaitu verieti black jack atau juga dikenali sebagai black Spanish ini.  Selama 7 bulan inilah saya memerhatikan pembudayaan perkembangan pokok tiin ini dari aspek siraman, pencahayaan, baja, racun, aromanya, warna dan pembesaran daunnya, warna batangnya, budaya pembuahannya, rasa daunnya dan juga getah pokok dan serangga-serangga yang berminat hinggap di batang serta daun pokok samada pada waktu siang atau malam (saya masih belum boleh dikategori sebagai DTK (demam tak kebah) lagi pada masa ini ok hahaha sebab selama tujuh bulan ini saya hanya memiliki satu sahaja pokok tiin sebagaimana verieti yang saya sebut tadi.

Ini lah jadinya pada anak pokok Tiin saya yang pertama dihari pertama selepas tanam terus kat tanah wakakaka.. Satu pengalaman yang mengerikan hehehe tetapi syukur alhamdulillah dua tiga hari selepas itu dia kembali segar.
Saya sering berhadapan dengan persoalan bagaimana untuk menjaga anak pokok tiin yang baru dibeli.  Jika berdasarkan pengalaman saya selama tujuh bulan tersebut sebelum saya menghadiri kursus asas penanaman pokok tiin anjuran Formeniaga, memang saya merasakan penjagaan anak pokok tiin ini perlu kepada extra perhatian melebihi dari pokok-pokok lain dan bukan dalam kategori pokok yang boleh campak la atau cucuk la kat mana pun pasti akan tumbuh.  Sampai saya berkata pada diri sendiri bahawa menjaga anak pokok tiin ni cam jaga seorang ‘baby’ kecil yang memerlukan perhatian dan penjagaan rapi.
Mohd Afif dari Formeniaga Figs Farm sedang menurunkan segala ilmu beliau kepada peserta-peserta kursus dalam kelas berhawa dingin

Hasil dari pengamatan, pemerhatian dan pembacaan dan opkos menghadiri kursus asas penanaman pokok tiin, maka dapat saya simpulkan beberapa panduan asas kepada newbie adalah seperti berikut iaitu bersependapat dengan ramai sifu-sifu dan otai-otai yg menyarankan penjagaan pokok tiin perlu mengikuti formula MABC :

M = Media 
Media bermaksud perantaraan yang digunakan untuk menanam.  Penggunaan perkataan media kepada penanaman pokok tiin adalah sangat penting kerana terdapat pelbagai jenis media yang digunakan.  Antara jenis media yang mendapat perhatian ialah jenis seperti peatmoss, cocopeat, vermiculate, perlite, sekam padi, sabut dan yang paling penting ialah TANAH!  Ya benar sekali, jangan lupa TANAH ialah media yang paling penting untuk tanaman pokok tiin.

Tanah yang paling baik ialah tanah atas (topsoil) atau tanah campuran yang mempunyai unsur-unsur galian semulajadi yang sangat diperlukan oleh pokok.  Penggunaan baja sepatutnya hanyalah sebagai sokongan sahaja kepada tumbesaran pokok.  Tanah sepatutnya memainkan peranan utama dalam perkembangan pokok.  Oleh itu pengawasan dan memastikan tanah sentiasa berada dalam keadaan baik untuk membekalkan galian kepada pokok anda adalah sesuatu yang wajib dilakukan.  

Rawatan tanah secara berkala perlu dilakukan sekerap boleh.  Periksa PH tanah anda.  Tanah yang terlalu berasid, masam atau terlalu berakali adalah sangat tidak sihat kepada pokok tiin anda.  Pastikan media pokok tiin anda tidak menakung air!  Media mesti poros untuk memastikan akar tidak terendam terlalu lama dalam keadaan berair.

A = AIR (water)
Air sebagai sumber kehidupan yang sangat penting untuk kelansungan kehidupan pokok.  Tuan puan adalah bebas untuk memberikan siraman kepada anak pokok tiin sehari 2 atau 3 kali sehari dengan menggunakan air bebas klorin atau menggunakan air paip.  

Saya sendiri menyiram pokok tiin saya hampir setiap hari.  Sehari sekali atau dua kali dan kadangkala, terutamanya dimusim hujan, saya menyiram selang sehari.  nampak gaya satu hari nanti saya perlu memiliki sistem fertigasi sendiri yang menggunakan sistem siraman autometik.  Maklumlah nak balik beraya di kampung paling kurangkan pun cuti 7 hari.  Jika tidak ada sistem fertigasi memang pening kepala juga dibuatnya. 

Pada pendapat saya, menggunakan air paip yang ditapis dan diletak sedikit baja cecair organik adalah kaedah terbaik yang mampu saya kongsikan.  Waktu terbaik untuk menyiram anak pokok tiin ialah pada waktu pagi sebelum matahari terik kerana pada waktu inilah anak pokok tiin amat memerlukan sumber nutrien untuk kelansungan tumbesaran.

B = Baja
Baja adalah perlu kepada anak pokok tiin dan perlu diberi secara konsisten.  Selama 7 bulan experiment saya, pelbagai baja saya gunakan untuk melihat kesannya kepada pokok.  Baja boleh dikategori kepada dua jenis iaitu baja kimia dan baja organik.  Kita juga perlu mempunyai pengetahuan asas mengenai beberapa istilah yang berkaitan dengan baja.  Yang paling penting ialah untuk mengetahui nilai NPK yang ada pada setiap baja.

Jika kita membeli baja kimia selalunya akan ditulis nilai NPK pada permukaan hadapan plastic pembungkusan.  Sebagai contoh N:12 P:12 K:15 yang membawa maksud :

N = Nitrogen
P = Phosphorus
K = Kalium (potassium)

Dan nombor-nombor disebelahnya itu membawa maksud bahawa baja tersebut mengandungi kandungan Nitrogen sebanyak 12%, Phorphorus sebanyak 12% dan kalium sebanyak 15%.  Sebenarnya peratusan keperluan NPK ini berubah-ubah mengikut perkembangan anak pokok. N diperlukan untuk kehijauan daun, P untuk akar dan K untuk pembesaran pokok terutama untuk menggalakkan pokok berbunga dan berbuah. 

Gambar diambil sumber dari internet

Terdapat juga unsur-unsur nutrient lain yang diperlukan oleh anak pokok seperti Manganese (Mn), Calsium (Ca) dan Magnesium (Mg) yang turut ditulis pada plastik pembungkusan baja.  Tak pe tuan puan tak perlu pening-pening dan jangan risau akan hal-hal NPK ini, yang penting bagi kita newbie ialah anak pokok tiin perlukan baja.  Jadi baja apa yang boleh dikatakan baja terbaik untuk anak-anak pokok tiin kita?

Hasil pengamatan, saya berpendapat bahawa penggunaan baja folier (baja cecair) organic adalah merupakan baja terbaik untuk anak pokok tiin kita.  Apa itu baja organik cecair? Berfungsi sebagaimana baja kimia tetapi lebih mesra alam dan selamat digunakan tanpa perlu memikirkan kesan-kesan jangka panjang kepada kesihatan kita. Dan yang paling penting kita tak perlu nak fikir-fikir lagi pasal NPK yang saya sebut tadi. Sebab semua nutrient memang dah ada dalam baja organik cecair. 

Paling berkesan dan paling best ialah bancuh 1-2 ml baja cecair organik dengan 1 Liter air dan sembur secara halus ke bahagian bawah daun anak pokok tiin anda. Terdapat berpuluh-puluh jenis baja organik cecair yang ada di pasaran.  Terpulang pada keserasian dan kemampuan amda untuk menggunakannya.

Disamping itu terdapat juga baja organik bukan cecair sebagai pilihan untuk anak pokok tiin anda.  Saya amat suka menggunakan 'baja kopi' sebagai alternatif kepada baja cecair. Ianya boleh didapati dimana-mana nursery pokok disekitar kawasan anda.  Satu lagi baja peberet saya terutama apabila menyemai tut ke dalam pasu ialah baja 'nugget'.


C = CAHAYA
Cahaya juga memainkan peranan utama dalam tumbesaran anak pokok tiin samada cahaya matahari terus menerus (direct) atau cahaya di dalam green house yang juga dikeanali sebagai Rumah Perlindungan Hujan (RPH).  Samada cahaya pagi atau petang, samada 6 – 8 jam sehari atau 4 jam sahaja, samada letak anak pokok bawah porch atau ditanah lapang atau dalam pasu, faktor cahaya adalah amat penting untuk melancarkan proses fotosintesis anak pokok.  Saya sendiri memilih untuk menanam anak pokok tiin saya di tempat terbuka yang mana anak pokok tiin saya akan mendapat pancaran cahaya matahari semaksimum yang boleh.  
Anak pokok tiin dalam pasu di bawah porch rumah
Walaupun begitu ada juga anak pokok saya yang diletak ditempat teduh keliling rumah dan ada juga diletak dibawah porch yang tidaklah mendapat cahaya matahari yang terus menerus (direct) dan anak pokok saya InsyaAllah tetap tumbuh dengan subur.  Jadi pilihan ada ditangan anda.


Akhir sekali setelah anda mengamalkan mana-mana kaedah diatas, jangan lupa pula apa yang Allah SWT sebut dalam Surah Al Kahf ayat yang ke 39 yang mana Allah SWT mengajar kita supaya menyebut "La Haulawala Quwwata Illah Billah" yang membawa maksud "tiada daya dan kekuatan melainkan kepunyaan / pertolongan dari Allah SWT" apabila memasuki kebun /laman/taman/tanaman.. InsyaAllah hasilnya diberkati oleh Allah SWT.


Tuesday, December 13, 2016

Boleh ke Pokok Tiin Hidup di Malaysia?

Boleh ke pokok tiin hidup kat negara kita ni.  Tak pernah dengar pun pokok tiin tumbuh kat sini.  Eh tu tepi sungai tu ada pokok tiin kemain besar lagi. Itulah beberapa persoalan dan pernyataan yang sering diajukan oleh masyarakat tentang pokok tiin di negara kita.  Pokok tiin (ficus carica) masih lagi baru dinegara kita.  Ianya dibawa masuk untuk tujuan penanaman di negara kita semenjak 10-15 tahun dahulu melalui usaha bebarapa individu yang membawa masuk pokok tiin dari Turki, Australia dan Thailand. 
Soalan-soalan diatas ditanya kerana pokok tiin adalah tumbuhan yang baharu diperkenalkan di negara kita. Bagaimana rupa, bentuk buah, daun dan batang pokok tiin yang segar masih lagi menjadi tanda tanya kepada kita. Tanggapan masyarakat secara umum bahawa pokok tiin hanya boleh tumbuh di negara yang mempunyai empat musim dan memerlukan proses pendebungaan (pollinate) melalui agen yang dikenali sebagai wasp mempunyai asas tersendiri yang perlu diberi jawapan.


Tambahan pula pokok tiin ini dikaitkan dengan unsur-unsur keagamaan telah menaikkan lagi keinginan kita untuk mengetahui adakah pokok tiin ini boleh ditanam dan boleh mendatangkan hasil di bumi bertuah ini. Sejak sekian lama, terutamanya apabila saudara mara kita berkunjung ke Mekah untuk menunaikan ibadah Haji, mereka akan membawa pulang buah tiin kering sebagai tandahati ingatan kepada saudara mara serta anak cucu di tanahair untuk dirasa. Selama ini kita hanya dapat menikmati dan didedahkan dengan buah tiin kering. Adalah sesuatu yang menakjubkan pada masa dan saat ini, rupanya kita juga dapat menikmati buah tiin segar (fresh) yang dipetik dari pokok yang ditanam dihalaman rumah.

Disebabkan oleh itulah kebanyakkan 
pembeli kali pertama pokok tiin tidak mengetahui bahawa pokok tiin (ficus carica) ini mempunyai beribu-ribu jenis (verieti) yang pelbagai warna dan bentuk serta harga yang berlainan antara satu sama lain.  Apa yang ada dalam fikiran mereka ketika membeli pokok tiin buat kali pertama ialah "aku nak beli pokok Tiin!" Perasaan ingin tahu dan ingin mencuba tanaman yang disebut secara khusus dalam Al Quran ini menambahkan lagi keinginan mereka untuk mencuba menanam pokok ini. Bagi mereka pokok Tiin ini satu jenis sahaja. Itulah pokok tiin pertama mereka.

Pokok tiin (ficus carica) (common fig) ini mempunyai seribu lebih jenis atau verieti.  Apa yang menakjubkan ialah ianya boleh tumbuh subur di negara kita tanya perlu kepada empat musim dan tanpa perlu kepada proses pendebungaan (self polinazation). Tidak perlu kepada serangga wasp untuk proses pendebungaan. Paling menarik ialah pokok tiin dinegara kita boleh tumbuh dan berbuah sepanjang tahun! Boleh berbuah lebat, mempunyai rasa lemak manis dan cair di dalam mulut! Boleh tanam didalam pasu pulak tu! Apatah lagi ditanam diatas tanah. Dan khasiatnya? MasyaAllah dari buah hingga ke daun memang banyak manfaat dan barokahnya. 

Hanya Allah SWT sahaja yang maha mengetahui kesemua kebaikan pohon yang disebut dalam Al Quran ini.


Bagaimana pula pokok tiin ditepi sungai itu? Dinegara kita secara semulajadinya terdapat pelbagai genus pokok ara (ficus) yang tumbuh liar.   Pokok ara (ficus) adalah dari keluarga pokok tiin juga. Ianya datang dari keluarga Moraceae. Secara umumnya terdapat 14 jenis pokok ara di negara kita diantaranya ialah ara sungai , ara telinga gajah dan ara mekah. Saya masih ingat buah ara sungai digunakan untuk memancing ikan sewaktu kecil dahulu. Oleh itu jangan para pembaca keliru antara pokok ara (ficus) dengan pokok tiin (ficus carica). Kedua-duanya datang dari satu keluarga tetapi berlainan genusnya.

Hanya pokok tiin jenis Ficus carica (common fig) sahaja yang boleh ditanam dan mendatangkan hasil dan sesuai dengan cuaca negara kita.  Pokok tiin jenis Ficus carica juga bersifat self polinazation yang tidak memerlukan proses pendebungaan. 
Oleh itu nasihat saya kepada mereka yang baru hendak mencebur diri dalam penanaman pokok tiin agar jangan keliru dengan jenis genus ficus yang lain seperti pokok ara.  Dan jangan juga terbeli pokok tiin yang memerlukan proses polinazation seperti jenis caprifig, san pedro dan smyrna yang memerlukan proses pendebungaan.

Sunday, December 11, 2016

KURSUS ASAS PENANAMAN POKOK TIIN


Bertempat di Formeniaga Figs Farm
Sg Ramal Dalam
Kajang
20.8.2016

Setelah menjalani experimen ujikaji selama 7 bulan keatas satu pokok tin varieti black jack (tanam atas tanah, tepi rumah), memerhati budaya dan penyesuaian pokok tersebut terhadap tanah dan iklim setempat dan juga budaya pembuahan yang unik, maka hari ini ialah masa yg terbaik utk saya memperkemas dan menambah lagi ilmu mengenai pokok yg disebut secara khusus di dalam al Quran ini.. Tanam untuk  nak makan buah hasil tanaman sendiri yang fresh dan juga dpt memproses daun nya untuk dibuat teh.. 
Peserta-peserta kursus yang datang dari pelusuk tanahair mengambil peluang semasa bekursus untuk bertukar-tukar pandangan serta kaedah penanaman pokok tiin yang efektif dan terbaik.

Peserta kursus didedahkan dengan pemilihan baja dan racun terbaik yang digunakan dalam penanaman pokok tiin.  Baja dan racun organik menjadi pilihan untuk mendapat hasil yang selamat untuk dimakan dan digunakan.  Jenis-jenis media dan bagaimana mencampurkannya untuk mendapat hasil yang terbaik juga diajar kepada kami.

Kami juga diajar untuk menyediakan dan menyemai keratan (cutting).  Media yang digunakan serta baja yang diserasikan serta pentingnya tagging untuk kelansungan verieti telah diajar oleh tenaga pengajar yang sangat berpengalaman luas yang dah biasa mengendalikan ladang seluas berekar2.



TUT (air layering) juga diajar kepada peserta kursus.  Bukan senang nak mengetut pokok tiin yang sensitip ni tetapi berkat tunjuk ajar dari sifu-sifu Formeniaga tentang kaedah mengetut yang paling baik, rasanya selepas ini baru rasa konfiden nak mengetut pokok tiin yang ada kat rumah.  


Selain dari itu, peserta kursus juga diajar cara penggunaan racun yang betul.  Last sekali peserta kursus boleh beli pokok-pokok tiin yang ada dengan harga yang sangat spesel. Seronok dapat berjumpa kawan-kawan baru dan berkongsi cerita mengenai pokok tiin.

Saturday, December 10, 2016

Demi Buah Tiin



Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Demi buah Tiin dan Zaitun,

Dan Gunung Tursina,
Serta negeri (Makkah) yang aman ini,

Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya).


Kemudian (jika ia panjang umur sehingga tua atau menyalahgunakan kelengkapan itu), Kami kembalikan dia ke serendah-rendah peringkat orang-orang yang rendah,


Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, maka mereka beroleh pahala yang tidak putus-putus.


(Jika demikian kekuasaanKu), maka apa pula yang menjadikan engkau seorang pendusta, (berkata tidak benar) mengenai hari pembalasan, sesudah (ternyata dalil-dalil yang membuktikan kekuasaanKu mengadakan hari pembalasan) itu?


Bukankah Allah (yang demikian kekuasaanNya) seadil-adil Hakim?



TERJEMAHAN ENGLISH


In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful.

By the Fig and the Olive,

And the Mount of Sinai,

And this City of security,

We have indeed created man in the best of moulds,
Then do We abase him (to be) the lowest of the low,-
Except such as believe and do righteous deeds: For they shall have a reward unfailing.
Then what can, after this, contradict thee, as to the judgment (to come)?
Is not Allah the wisest of judges?



At Tiin (95:1-8)