Search This Blog

Monday, March 20, 2017

Keratan Yang Fresh

Keratan Yang Fresh
Keratan Yang Fresh
Keratan Yang Tidak Fresh
Keratan yang tidak fresh selalunya adalah keratan lama yang mudah dijangkiti kulat apabila diletakkan dikawasan gelap (container) walaupun telah dirawat dengan cecair anti kulat kerana sistem marfologi batang telahpun tidak berdaya bertahan lagi. 

Komponen struktur organ untuk pengangkutan dalam sistem marfologi batang adalah sangat penting dalam menentukan peratusan hidup sesuatu keratan apabila disemai untuk dijadikan anak pokok.

Oleh itu sebagai penanam pokok tiin perlu mengetahui serba sedikit tentang marfologi batang tiin yang terdiri dari kulit batang, empulur, kambium vaskular, zailem dan tisu phloem.  Kesemua organ-organ tersebut mempunyai peranan tersendiri dalam pertumbuhan pokok tiin anda.  Yang penting ialah memastikan kesemua organ-organ tersebut segar (fresh) ketika membeli. 
Sebelum membeli keratan apa jua jenis spesis pokok yang anda idam-idamkan, sila pastikan keratan yang anda beli tersebut hendaklah segar dan baru sahaja dikerat.  Sila pastikan anda melakukan perkara-perkara seperti berikut :
  1. Minta seller menunjukkan gambar keratan tersebut terutamanya pada bahagian rentas untuk melihat kesegaran organ-organ keratan tersebut.
  2. Belilah keratan yang baru sahaja di potong.  Jangan segan tanya seller dah berapa hari keratan yang anda ingin beli tersebut telah dikerat.
  3. Jangan lupa tanya seller samada pokok induk keratan tersebut berbuah atau tidak dan berpenyakit atau tidak.
  4. Pastikan seller telah merawat keratan yang anda beli tersebut dengan cecair anti kulat dan penggalak akar.
Pada pendapat peribadi saya, keratan yang baru dipotong mempunyai peratusan hidup yang tinggi kerana masih fresh.  Keratan yang berumur 0-3 hari adalah yang terbaik untuk disemai di dalam container.

No comments:

Post a Comment