Search This Blog

Sunday, August 27, 2017

5 POKOK TIIN PILIHAN SAYA

5 POKOK TIIN PILIHAN SAYA

  
Dari 1000 lebih spesis pokok tiin yang ada dinegara kita ini, sehingga ke hari ini, saya hanya mempunyai spesis-spesis pokok tiin yang ditanam di tepi rumah seperti berikut :-
  1. Bourjasotte Noire
  2. Beat Ramon
  3. Panachee Tiger
  4. Qing Pi
  5. BTM6
  6. TGF Jumbo
  7. Blue Giant
  8. Black Jack
  9. Tena
  10. Brunswick
  11. Purple Jordan
  12. Jumbo
  13. Super Red Hybrid
 
Dari 13 spesis buah tiin tersebut, saya akan menyenaraikan 5 buah tiin terbaik saya yang produktif dan berbuah dengan banyaknya untuk dimakan oleh saya sekeluarga. Senang dijaga dan tahan lasak dengan semua keadaan cuaca.  Hanya perlu pembajaan dan siraman yang konsisten sahaja.

1.  Black Jack 


2.  Jumbo


3.  BTM6


4.  Blue Giant dan 5.  TGF Jumbo

3 diatas itu ialah Spesis Jumbo dan Blue Giant. Yang masak hijau itu ialah Qing Pi (jatuh no 6)

No comments:

Post a Comment